مارس
20

روایت خود

در باره من:
دریک روز گرم تابستانی مرداد ماه سال ۱۳۴۲ شمسی در دیار سربداران (سبزوار) متولد شدم . از دوران کودکی به فکر بودم که به جایی برسم ؛ کاره ای شوم و منصب دهان پرکنی داشته باشم ! چرا که فرهنگ جاری جامعه چنان در محیط تربیتی ام رسوخ کرده بود که اهداف و آرزوهایم نیز رنگ و بوی آن را به خود گرفته بود . دوران کودکی با همه فراز و نشیب هایش و کاستی هایش بسرعت گذشت .
نوجوانی من با مطالعه و تحقیق در زمینه برق والکترونیک و مخابرات درحال گذر بود که انقلاب شد . هدفم مهندس شدن بود ! که با شروع انقلاب همه چیز را دگرگون ساخت ! اول به آن فرهنگ غربی که انسانهای بی روح ماشینی می ساخت حمله ور شد و فکر مرا هم از حصار آرزوهای شخصی رهانید و به ناگاه خود را میان مردم احساس کردم ! احساس خوشایند جرقه هایی که از اصطکاک ارزشهای فکری گذشته و ارزشهای نوبنیاد ، در فکرم ایجاد شده بود ، اندیشه ام را به پویایی واداشت .
انقلاب فکری ولو آنکه در ابتدا سبب نفاق باشد باید وجود آید ، فکر باید آزاد باشد ، زیرا هیچ فکر و عقیده ای وحشتناک نیست ، جلوگیری از ایجاد فکر وحشتناک است . حقیقت شراره ایست که از اصطکاک افکار بوجود می آید و اگر از رشد فکری ملتی ممانعت شود بعالم انسانیت ظلم شده است .
نسل انقلاب و جنگ هستم و همانند سایر هم نسلهای خویش ، بنا به مقتضیات زمان و مکان و شرایط اجتماعی ، مذهبی و سیاسی ، یک شبه به تجربیاتی رسیدم که نسلهای قبلی و بعدی از آنها بهره ای ندارند و از این رو شاید نقطه نظرات و دیدگاه خاص و متفاوتی با دیگران داشته باشم .
در جوانی تصمیم گرفتم که تحصیلاتم را به دلیل سرخوردگی عمیق از محیط (؟) و تعطیل شدن دانشگاه ها (انقلاب فرهنگی) متوقف کنم .
اوایل انقلاب با یکی از بنیاد های فرهنگی کشور شروع به همکاری کردم و روی سیستم های نمایش فیلم ۳۵ میلیمتری (آپارات) در سینما کار کردم و با اینگونه سیستم ها کاملا آشنا هستم و سالهای بعد روی مقوله صدا و تصویر آنالوگ (Desktop Video) و نشر اداری (Desktop Publisher) متمرکز شدم و کار کردم و با شیوه نشر و چاپ سنتی و تولیدات سینمایی ، ویدیویی آشنا شدم و بعلت علاقه وافر به تدوین سنتی (Linear Editing) و تدوین دیجیتالی (Non Linear Digital Editing) دراین عرصه به موفقیت های چشمگیری نیز دست یافتم و تبدیل به یک تدوینگر حرفه ای شدم که بخشی از افراد از من بعنوان یک تدوینگر خوب یاد می کنند.
دوران سربازی توام با زمان جنگ بود که بعلت داشتن آشنایی در زمینه سینما و ویدیو ، در واحد تبلیغات ستاد و لشکر یکی از یگانهای مهندسی و رزمی که در جبهه غرب کشورفعالیت می کرد ، مشغول خدمت شدم که با همه مشقت ها و سختی های خاص خودش طی دوران شد .
با ورود پدیده کامپیوتر در سال ۱۹۹۰ میلادی به حیطه سینما و ویدیو به خاطر علاقه وافر به محیط GUI (Graphic User Interface) ، شدیدا به آن وابسته شدم و تمام همت خودم رو برای کسب تجارب مفید به کار بستم . با تغییر فورمت دنیای ویدیوگرافی ازAnaloug به Digtal وابستگی من بیشتر شد ! بیشتر ….. و بیشتر …. ! ! !
در سال ۱۳۷۱ شمسی با یک آشنایی ساده و در سال ۱۳۷۲ شمسی در نهایت سادگی ازدواج کردم و اکنون دارای دو فرزند پسر می باشم .
مجددا در سال ۱۹۹۴ میلادی با پدیده دیگه ای در دنیای ارتباطات آشنا شدم ؛ به نام اینترنت Internet که کل ذهنیت منو نسبت به مرزهای جغرافیایی تغییر داد ! و افق های جدیدی برروی ذهن من باز کرد !
سال ۱۹۹۹ میلادی با مطالعه روی پروژه GNU/Linux به آن علاقمند شدم وبرای تسلط روی آن شروع به تحصیل در زمینه اینترنت و شبکه کردم (A+ , NetWork+ , MCSA/MCSE2000 & 2003) { مهندسی شبکه های مایکروسافت و کامپتیا} که هنوز کج دار مریز کماکان ادامه دارد .
طی این سالها دست به تجاربی مفیدی زدم که متاسفانه فرصت مناسبی برای عرضه آن دست نداده است . هیچگاه به دانسته هایم اکتفا نکردم و همیشه به دنبال کسب ندانسته هایم قدم برداشتم و هنوز هم ادامه میدهم ! هرچند این شیوه زندگی از نظر اقتصادی اصلا توجیه ندارد !
طی این سالها در شرکت های مختلف تبلیغاتی (مشهد ، اصفهان ، تهران) مشغول به کار شدم که متاسفانه هیچکدام به دلایل و شرایط مدیریتی خاص و عدم تخصص کافی در زمینه (VideoGraphy) فرصت رشد و تعالی نمی دادند !
به دلیل آشنایی در زمینه برق ، الکترونیک ، مخابرات ، اینترنت و شبکه ، صدا و تصویر ، سخت افزار ونرم افزار و متاسفانه از قحط الرجالی در مشهد تبدیل به یک مرجع تقلید گردیده ام که بخشی از اوقات من صرف پاسخگویی و رفع اشکال دیگران می گذرد !
صرف نظر از کار مداوم و تمام وقت Graphic Prepres و NetWork Design مشغول تحقیق برروی تجهیزات و امکانات صوتی و تصویری در رده Broadcast هستم که سایتی هم جهت ارائه اینگونه موارد بوجود آورده ام .
در حال حاضر به دنبال یک استودیوی طراحی هستم که محصول اصلی آن طراحی وب است (بر خلاف بیشتر استودیو ها و آژانسهای تبلیغاتی که طراحی وب را محصولی فرعی می دانند که باید انجام آن را به دیگران واگذار کرد و تنها دلیل علاقمندیشان به این امر ، جوربودن اجناس شان در برابر مشتری و هم چشمی با رقبا می باشد) ! و بسیار مشتاقم که بتوانم استودیو صدا و تصویری هم در خور و شان استان خراسان تاسیس نمایم.
هدفم در نگاه حرفه ای ؛ نمایاندن پیوند ظریف طراحی و تکنولوژی و ابعاد انسانی است ، که امیدوارم موفق شوم.
در گذشته به شیوه سیلان ذهن و فشار قلم بر کاغذ می نوشتم و اکنون به همان شیوه سابق ولی با این تفاوت ، تقه بر کیبورد و نگارش بر صفحه مونیتور . سیاسی نیستم و سیاست هم نمیدانم ، سیاسی هم نمی نویسم. وابسته به هیچ حزب و گروهی هم نیستم و در ضمن مذهبی هم نیستم هر چند که حاجی هم هستم ! ! !
با آدمهای صبور و کم توقع زیاد برخورد و معاشرت داشته ام ، اما تاکنون مثل همسرم کسی رو ندیدم !
علایق شخصی :
من عاشق موسیقی کلاسیک و سینما هستم و به آن بسیار علاقمندم ، هرچند مانند گذشته زمان کافی برای شنیدن و دیدن ندارم . سالهای متمادی برای هنر خوب دیدن و خوب شنیدن زحمت کشیدم و چشم و گوشم را درست تربیت کردم ، تا به یک شنونده و بیننده حرفه ای تبدیل شدم ! و مدتی هم در یکی از روزنامه های کثیرالاانتشار محلی در باب موسیقی قلم زدم . ناخواسته در بین دوستان و آشنایان بخاطر داشتن آرشیو موسیقی و فیلم از محبوبیت و شهرت خاصی برخوردار هستم !
من به دو سپر تکنولوژی و طراحی تواما علاقمندم و هیچگاه نتوانستم یکی را به خاطر دیگری کنار بگذارم و فکر می کنم کمتر کسی مانند من عاشق کامپیوتر و کارکرد درونی آن باشد ؛ امری که موجب می شود بیشتر برنامه نویسان و مهندسین کامپیوتر ، من را یک طراح گرافیک و هنرمند و از سوی دیگر ، طراحان گرافیک و هنرمندان من را ” کسی که با کامپیوتر زندگی می کند ” بدانند . شاید قابل تصور نباشد که به خاطر همین دوگانگی چقدر موقعیت کاری خوب را از دست داده ام !
به ورزش شنا ، سوارکاری و تیراندازی نیز علاقه دارم و در شنا و تیراندازی مهارت نسبی دارم .
عاشق کارهای تحقیقاتی در رشته های مورد علاقه ام می باشم . گروهی به چشم یک محقق ReSearcher به من نگاه می کنند ، از اینرو اغلب مجبور به انجام کارهای تحقیقاتی آنان هستم .

بزرگان و محبوبان مورد علاقه من :
رهبر ارکستر : هربرت فون کارایان
آهنگسازان ایرانی : روح ا… خالقی ، مجید انتظامی
آهنگسازان خارجی : یوهان سباستیان باخ ، ولفگانگ آمادئوس موتزارت ، لودویک وان بتهوون ، انیو موریکونه
نوازندگان ایرانی : (گیتار) ناصر رسا ، بابک امینی ، باقز موذن ، بهداد مقدسی
نوازندگان خارجی : (گیتار) آگوستین کاستیون کامپوس ملقب به سابیکاس ، آندرس سگوویا ، پاکودلوسیا ، جان ویلیامز (پیانو) ولادیمیر هورویتس ، ولادیمیر اشکنازی
خوانندگان ایرانی :
خوانندگان خارجی : لوچیانو پاواروتی ، آندره بوچیلی ، سارا برایتمن ، عبد الحلیم حافظ ، ام الکثوم ، محمد رفیع ، لاتا من گیشکار ،
تجارت : استیو جابز
کارگردانان خارجی : استیون اسپیلبرگ ، جیمز کامرون ، جورج لوکاس ،
کارگردانان ایرانی : علی حاتمی ، ابراهیم حاتمی کیا ، پوران درخشنده
بازیگران ایرانی : عزت ا… انتظامی ، پرویز پرستویی ، فاطمه معتمدآریا ، رضا کیانیان ، لیلا حاتمی ، علی مصفا ، محمدرضا فروتن ، هدیه تهرانی ، خسرو شکیبایی ، کتایون ریاحی
بازیگران خارجی : چارلی چاپلین ، همفری بوگارت ، آنتونی کوئین ، داستین هافمن ، آنتونی هاپکینز ، جولی اندروز ، کلینت ایستوود ، سوزان هیوارد ، رابرت دنیرو ، آل پاچینو ، کت وینسلت ، تام هنکس ، راسل کرو ، شون کانری ، تام کروز ، آنتونی باندراس ، جولی رابرتس ، رابین ویلیامز ، هریسون فورد ، کیا نوریوز ، ساندرا بولک ، مورگان فریمن ،
سریالهای ایرانی :
سریالهای خارجی : پزشک دهکده ، ارتش سری ، کارگاه پوآرو ، پلیس مخفی ، پرستاران
فیلمهای ایرانی : آژانس شیشه ای ، موج مرده
فیلمهای خارجی : اشکها و لبخندها ، فارست گامپ ، نجات سرجوخه رایان ، شکسپیر عاشق ، گلادیاتور ، پیانیست
شاعران ایرانی : فروغ فرخزاد ، احمد شاملو
شاعران خارجی : تی اس الیوت
گویندگان : بهروز رضوی ، مهران دوستی ، مریم نشیبا ، ژاله صادقیان
قطعات موسیقی : آداجیو (آنتونیو آلبینونی) ، سونات مهتاب و سمفونی پنج (لودویک وان بتهوون) ، پاوان (گابریل فوره) ، کنسرتو آران خوئز (رودریگو) ، دانوب آبی (یوهان اشترواس) ، رکوئیم و سرناد کوچک (ولفگانگ آمادئوس موتزارت) ، توکاتا و فوگ – آوا ماریا – ایر – آنا ماگدلنا (یوهان سبستیان باخ) ، رقص اسپانیویی اورینتال (انریکو گرانادوس) ، سرناد (شوبرت) ،
زنان مورد علاقه من : خب گمان میکنم این تا حدودی خصوصی باشد ! ! !
خود آموختگی را آموختم ، اما کسانی هم بودند که من از آنها آموختم و مدیونشان هستم . اشخاصی که در زندگی من موثر و تاثیر گذار بوده اند :
جناب آقای جمشید تاجبخش (انسانیت و نشر صدا – رادیو) ؛ جناب آقای محسن واصلی (وارستگی و الکترونیک) ؛ جناب آقای حسین مکرم (خودساختگی و سیستم های نشر و چاپ) ؛ جناب آقای مهندس سعید امینی فراهانی (شخصیت انسانی بالا – انیمیشن سه بعدی و ویدیوگرافی و در واقع پدر انیمیشن سه بعدی ایران) ؛ جناب آقای همایون رخشانی مقدم (شخصیت بالا – گرافیک و انیمیشن سه بعدی و جلوه های ویژه) ؛ جناب آقای مهندس کورش آبادانی (مدیریت فنی و سخت افزار کامپیوتر آمیگا) ؛ جناب آقای هارمیک هایراپطیان (تجارت در ابعاد انسانی) ؛ شادروان محمدرضا مشرف رضوی مقدم (الکترونیک ، تلویزیون ، ویدیو) ؛ آقای عباس عباسی (انیمیشن سه بعدی) ؛ سرکار خانم مهندس بهناز آریا (درک صحیح مفاهیم مدارک بین اللملی شبکه) و البته در شبکه هم به آقای مهندس هادی جوادی.
رنگ های مورد علاقه من :
سبز ، آبی ، نارنجی
میزان خواب و استراحت در شبانه روز :
در بالاترین و بهترین شرایط ۵ ساعت ! ! !
میزان کار :
در کمترین و بدترین شرایط ۱۹ ساعت ! ! !
میزان گذران اوقات با خانواده :
با شجاعت ابراز میکنم که تقریبا صفر ؟ ؟ ؟ و من از این بابت متاسفم ! ! !
میزان رسیدگی به خودم :
بدون اغراق باید بگویم زیر صفر ! ؟
عاشق کارم هستم و عاشقانه کار میکنم و لذت می برم . اگر کار عقب مانده ای هم برای انجام نداشته باشم ، برای خودم کار می تراشم ! ! !
درنهایت میشه گفت : من = کار ! ! !

محمود طاهری
۱۳۸۵/۱۲/۲۹

۲۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بفرستید
  • darya گفت :

    موفق باشین

  • admin گفت :

    سپاسگزارم

  • admin گفت :

    سپاسگزارم . ممنون

  • رضا گفت :

    با درود، آیا استفاده از مطالب و نوشته های وبلاگ شما با ذکر منبع و لینک به مطلب، مجاز است؟

    با سپاس
    —-
    در فرم ارسال دیدگاه ( در همین صفحه)، ایمیل را ایویل نوشته اید.
    یا شاید من اشتباه میکنم و برگردان فارسی ایمیل در ایران ایویل شده است!

  • admin گفت :

    با درود بر شما . استفاده از مطالب با ذکر منیع و لینک مربوطه بلامانع است . با سپاس

  • باباپدر گفت :

    با خوندن بیوگرافیتون فک کنم گمشده مو یافتم دستتونو بگرمی میفشارم .موفق باشید

  • admin گفت :

    سپاسگزارم از شما . اما متوجه پیدا شدن گمشده شما نشدم ! لطفا برام توضیح بدین .

  • صمد خزائی گفت :

    بسیار عالی وجوه مشترک زیادی داریم
    خوشحال شدم

  • admin گفت :

    با سپاس از اینکه احساس وجوه مشترک هست .

  • ناشناس گفت :

    موفق باشید اما تاریخ تولدتان را ننوشته اید چه روزی از مرداد ماه؟

  • admin گفت :

    تشکر از شما . چه فرقی داره زمینی شدن من چه تاریخی هست ؟ حالا شما فرض کنید ۱۹ مرداد ! ! ! آهان شاید قصد دارید برای من جشن تولد بگیرید و بهم کادو بدین …. آره ؟

  • سنا گفت :

    از شجاعت وپشتکارتون خوشم اومد از اینکه برای رسیدن به هدفتون هیچ وقت ناامید نمیشید خیلی عالیه واز اینکه صادقانه گفتید وقتی برای خونواده نذاشتید هم خوشم اومد که صادقید ولی کاش برای اونها هم که پا به پاتون اومدن هم وقتی میزاشتید وبراتون ارزوی موفقیت میکنم درکنار خونواده محترمتون

  • admin گفت :

    صمیمانه از نظر شما سپاسگزارم . گاهی برای یک نظریه آنقدر فداکاری می شود که در یک نگاه خودخواهی به نظر می آید ! اما اگر سماجت و پشتکاری در یک پروسه کاری وجود نداشته ، مطمئنا نتیجه ای حاصل نخواهد شد و در نتیجه باعث صدماتی از این دست اجتناب ناپذیر خواهد بود. با تشکر مجدد

  • پژمان گفت :

    خوشمان آمد.

  • admin گفت :

    امیدوارم همیشه باعث استفاده شما از این وبلاگ باشم. با تشکر

  • reza گفت :

    سلام دوست من
    مطالبتون رو چندین بار خونده ام بسیار زیبا نوشته شده ان واقعا ازتون و نوشته هاتون ممنون.
    هر کجای این کره خاکی هستید موفق و پیروز باشید.

  • admin گفت :

    با سپاس از شما. همه مطالب نوشتار بنده نیست و گردآوری شده می باشد. سعیم بر این بوده و هست که این نوشتار به قول شما “زیبا” دارای مفاهیم برای درک بالای انسانی باشد. شما هم موفق و موید باشید.

  • Shahrzad گفت :

    Merc jenab,,,ziba,,,por mani,,,va eftekhar amiz,,,az inke bahatoon ashna shodam khoshbakhtam,,,va arezooye ayami shado por aramesh ra baratoon daram,,,

  • admin گفت :

    خواهش و ممنون.

  • mehr213 گفت :

    سلام و خداقوت من مطالب شما رو می خونم و دوست دارم ادرس ایمیل شمارو داشته باشم

  • admin گفت :

    با سلام و احترام

    قبلا هم خدمتتون عرض کردم چه خدمتی از من ساخته هست ؟

  • ok گفت :

    صرفا سلام و عرض و ادب و دیگر هیچ

  • قالب وردپرس گفت :

    سلام تشکر بابت جمع آوری مطالب زیباتون

  • admin گفت :

    سپاس

  • admin گفت :

    سپاس از اظهار لطف شما.

خوراک دیدگاه ها   نشانی بازتاب

دیدگاهتان را بیان کنید.